Dobeles Valsts ģimnāzijas konference "Digitālā drošība un civilā aizsardzība izglītībā: izaicinājumi un risinājumi".

13. novembrī Dobeles Valsts ģimnāzijā norisinājās konference "Digitālā drošība un civilā aizsardzība izglītībā: izaicinājumi un risinājumi". Konferences mērķis bija sniegt iespēju Dobeles un citu novadu pedagogiem pilnveidot savas zināšanas un praktiskās prasmes digitālajā drošībā, mākslīgā intelekta lietošanā, krīzes situāciju vadībā un civilajā aizsardzībā, stiprinot drošu, atbildīgu un demokrātisku mācību vidi skolā.

Konferences atklāšanas uzrunas bija ieradušies teikt Dobeles novada domes priekšsēdētājs Andrejs Spridzāns un Domes priekšsēdētāja vietnieks izglītības, kultūras, sporta un sociālajā jomā Edgars Gaigalis, tādējādi apliecinot, cik nozīmīgi ir sarunāties par digitālās un civilās drošības jautājumiem izglītībā, lai kopā veidotu vienotu izpratni par katra atbildību drošas vides un sabiedrības veidošanā.

Konferences saturu veidoja vairākas lekcijas un darbnīcas.

Lekcija “Gatavība apdraudējuma situācijām hibrīda kara laikā digitālajā un informatīvajā vidē” RSU pētnieka Vitālija Rakstiņa vadībā lika aizdomāties par apdraudējumiem digitālajā un informatīvajā vidē, kā arī apzināties jauniešu radikalizācijas riskus un iesaisti noziedzīgās darbībās. Darbnīca "Mana digitālā identitāte mākslīgā intelekta laikmetā, ko vadīja SIA "Datorium" projektu vadītāja Inga Stiprā, rosināja domāt par tādiem jautājumiem kā - kas veido mūsu digitālo identitāti, mākslīgais intelekts un dati par mani, drošība un uzticamība tiešsaistē. Savukārt RTU pētniece PhD. Evija Mirķe darbnīcā "Mākslīgais intelekts: ētika un drošība izglītībā" galveno uzsvaru lika uz MI ētikas principiem, datu privātumu un drošību, MI aizspriedumu atpazīšanu un mazināšanas iespējām, un to, kā MI kopumā ietekmē skolotāju lomu klasē. Darbnīcā "Kā runāt par strīdīgām, emocionāli piesātinātām tēmām?", ko vadīja "Eiropas kustība Latvijā" ģenerālsekretāre PhD. Liene Valdmane, tika sniegti padomi, kā pedagogam sagatavoties sarunai par emocionāli piesātinātām tēmām (piemēram, karš), un kādi resursi un metodiskie materiāli ir pieejami, lai šādas sarunas vadītu. Konferences noslēgumā Zemessardzes 51.kājinieku bataljona komandieris Aivis Vāceris dalījās ar savu redzējumu par to, kā pedagoģija var atbalstīt Zemessardzes 51.kājnieku bataljona uzdevumu izpildi, rosinot domāt, kā izglītības iestādēs runāt ar jauniešiem par iesaisti zemessardzē, kā motivēt būt fiziski aktīviem, kā sagatavoties valsts aizsardzības dienestam, un kā uzņemties atbildību par sev uzticētiem pienākumiem.

Atziņas no konferences dalībniekiem:

"Konferences saturs lika aizdomāties par turpmāk veicamajiem uzdevumiem savā darbā"

"Ir jārunā skolā, klasē par strīdīgām tēmām. Debatēšana notiek cieņpilni. Izcila Lienes Valdmanes nodarbība"

"Kritiski un atbildīgi jādomā, ko tu dari digitālajā pasaulē!"

"Digitālā vide ir bīstams resurss, taču skolotājam par to ir jārunā un nepārtraukti jāizglītojas"

"Iegūto informāciju par praktiski izmantojamām lietām, piemēram, pārbaudīt sava e pasta paroles drošību u.c., varēšu nodot saviem kolēģiem darbā. Paldies organizatoriem un lektoriem"

"Mūsdienu digitālajā un tehnoloģiju laikmetā ir milzīga loma zināšanām, personas intelektam, spriestspējai, kritiskajai domāšanai un empātijai. Nekad agrāk cilvēces vēsturē šīs iezīmes/prasmes nav bijušas tik svarīgas kā mūsdienās. Tehnoloģijas ir atblasta rīks, kas var atvieglot un vienkāršot uzdevumus, bet, ja tie tiek lietoti bez personas intelekta, zināšanām, spriestspējas, kritiskās domāšanas un empātijas, tad tie var kļūt par lielu problēmu izraisītājiem"

"Izglītojies, esi pārliecināts par savām zināšanām, runā ar saviem skolēniem, iedrošini aizstāvēt savu viedokli, domāt un darīt! Izvērtēt informāciju, atšķirt faktus un viedokļus!"

Foto: Inita Roze

atpakaļ
Jautājumi, komentāri par rakstu